Integriteitscode
Wij vinden integer werken heel belangrijk. Dat geldt zeker voor het werken met onze klanten die kwetsbaar zijn door de positie waarin ze terecht zijn gekomen. Als gezamenlijke voedselbanken in Nederland hebben wij daarom een aantal regels opgesteld over hoe wij de integriteit van ons werk kunnen bevorderen en bewaken. Kijk op Voedselbank Integriteitscode 2022 voor de landelijke Integriteitscode die door onze organisatie wordt onderschreven en die wij ook binnen onze organisatie actief uitdragen..
Klachtenregeling voor vrijwilligers
- Heb je als vrijwilliger een klacht over een collega, ga dan met haar/hem in gesprek en probeer de klacht op te lossen.
- Lukt het niet op deze wijze de klacht op te lossen, neem dan contact op met je leidinggevende en probeer dan samen de klacht op te lossen.
- Lukt het niet op deze wijze de klacht op te lossen of wil je het zo niet oplossen, neem dan contact op met het bestuur. Het bestuur zal z.s.m., doch uiterlijk een week na het indienen van de klacht, laten weten wie de klacht behandelt.
- Betreft de klacht een probleem dat je niet met de collega, de coördinator of het bestuur kan of wil bespreken, neem dan contact op met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon bepaalt dan samen met jou hoe het probleem wordt aangepakt en naar welk resultaat zal worden toegewerkt.
- Betreft het een klacht die de hele organisatie aangaat, die je niet onderling kunt oplossen, dan kun je contact op nemen met Voedselbanken Nederland en vragen om bemiddeling. Binnen een week (overmachtssituaties daargelaten) wordt contact met je opgenomen. Is de bemiddeling niet succesvol, dan kan worden gevraagd om arbitrage. De verdere procedure die in dat geval wordt gevolgd vind je op de website van Voedselbanken Nederland.
Klachtenregeling voor cliënten, hulpverleners en leveranciers
- Klachten van cliënten, hulpverleners en leveranciers kunnen schriftelijk of per mail worden ingediend bij de secretaris van het bestuur van de lokale voedselbank. Een vertegenwoordiger van het bestuur zal binnen een week contact opnemen met degene die de klacht ingediend heeft.
We nemen elke klacht serieus. We hebben dus tijd nodig om een klacht te onderzoeken. Ons streven is om een klacht binnen 4 weken af te handelen. - Betreft het een klacht die de hele organisatie aangaat dan kun je contact op nemen met Voedselbanken Nederland. Die zal binnen een week contact met je opnemen. Daar wordt dan verder de landelijke klachtenprocedure (vermeld op de website) gevolgd.
Vertrouwenspersonen
Bij het werken voor de voedselbank kun je als vrijwilliger te maken krijgen met ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie of agressie en geweld op de werkvloer. Je kunt natuurlijk met je probleem naar een leidinggevende of bestuurslid toegaan. Maar soms bestaat de behoefte om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten. Daarvoor zijn er vertrouwenspersonen waarvan iedere vrijwilliger van onze organisatie gebruik kan maken. Je kunt daarvoor terecht bij de vertrouwenspersoon van onze eigen Voedselbank (zie contactgegevens onderaan), of bij één van de landelijke vertrouwenspersonen voor de voedselbanken. Ze zijn hier2 te vinden.
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en adviseert. De vertrouwenspersoon vertelt niemand dat er contact is gezocht tenzij de vrijwilliger daarmee heeft ingestemd. Samen met jou bekijkt de vertrouwenspersoon wat er nodig is, zodat jij jouw werk als vrijwilliger weer veilig en met plezier kunt doen. Jij houdt zelf de regie over het proces; de vertrouwenspersoon staat je daarin bij.
De vertrouwenspersoon is er ook voor andere misstanden, zoals (vermoedens van) diefstal, fraude en oneerlijk verdelen van voedsel. Maak er zo nodig gebruik van.
- De vrijwilliger kan contact opnemen met de vertrouwenspersoon als zij een klacht wil indienen en niet meer weet hoe zij zelf met het conflict, de klacht of de situatie om kan gaan.
- De vertrouwenspersoon zal onafhankelijk en onbevooroordeeld de problemen die haar worden voorgelegd behandelen.
- De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Wat besproken wordt met haar, blijft tussen de haar en de vrijwilliger.
- De vertrouwenspersoon is bereikbaar zonder toestemming van de leidinggevenden
of het bestuur. - Zij kan bereikt worden via het telefoonnummer dat hieronder staat vermeld.
- Zij kan als klankbord fungeren voor vrijwilligers van de voedselbank.
- De vertrouwenspersoon onderneemt buiten noodgevallen alleen actie in samenwerking met of in ieder geval met toestemming van de vrijwilliger.
- De vertrouwenspersoon kan de vrijwilliger ondersteuning en advies aanbieden bij het oplossen van het conflict, het bespreken van de klacht en het melden van en actie ondernemen bij grensoverschrijdend gedrag bij degene die beiden hiervoor het meest geschikt achten.
- Als er sprake is van een (levens)bedreigende situatie voor de vrijwilliger of een ander, zal de vertrouwenspersoon direct actie ondernemen richting het bestuur. Bij voorkeur doet zij dit samen met de vrijwilliger of in een noodgeval tenminste met medeweten van de vrijwilliger.
Contactgegevens vertrouwenspersoon:
Hans Keller: 06-30713713